מכתב התראה טרם נקיטת הליכים משפטיים בדיני עבודה – מה צריך לדעת?

התפטרת והמעסיק לא מעוניין לשלם לך פיצויים? פיטרו אותך שלא כדין? שליחת מכתב התראה למעסיק הוא מהלך נפוץ במיוחד בישראל עקב ריבוי מקרים של התנכלויות לעובדים. כך תצא מזה בשלום.מכתב התראה למעסיק

מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים בדיני עבודה

דיני עבודה מהווים הסדרה משפטית של יחסי עבודה בין מעסיק לעובד, ונותנים תוקף משפטי למערכת היחסים בין השניים. במסגרת מערכת זו חלים גם הזכויות אשר מגיעות לעובד במהלך היחסים, החובות המוטלות על העובד ועל המעביד וכן אופי סיום היחסים.

למעשה, רוב התביעות בדיני עבודה, מוגשות על ידי העובדים ותביעות מעטות מוגשות על ידי מעסיקים. דיני העבודה עוסקים הן בפן האזרחי והן בפן הפלילי, כאשר החוקים המרכזיים בדיני העבודה נוגעים להודעה מוקדמת, תנאים סוציאליים, חופשות, הגנת שכר, שוויון זכויות, מחלה ועוד.

יש לציין כי בשל פערי הכוחות המהותיים בין המעסיק לעובד, בתי הדין לעבודה פעמים רבות נוטים לקראת העובד, כאשר הם מבינים כי הייתה הפרה של זכויות. כך, שאם נמצא שיש הפרה של זכויות, אין סיבה לחשוש מהליך משפטי.

מהו מכתב התראה למעסיק?

מכתב התראה טרם נקיטת הליכים בדיני עבודה הוא מכתב אשר מתריע בפני מעסיק כי הוא אינו מקיים או שומר על זכויותיו של המועסק על פי חוק או הסכם ודורש ממנו לקיים זכויות אלו. זכויות עובד אלו יכולות להיות במגוון רחב של נושאים כגון:

  1. הפרשות לקרנות פנסיה.
  2. השלמות שכר למינימום או לשכר שהוסכם על הצדדים.
  3. ימי חופשות.
  4. ימי מילואים.
  5. שוויון זכויות קבלה לעבודה או בזמן העבודה.
  6. שמירת הריון
  7. פיטורים שלא כדין.
  8. ועוד…

מכתבי ההתראה בענף משפטי זה אינם שבלוניים, לא ניתן לערוך "העתק-הדבק" מנוסחים שקיימים ברשת, שכן יחסי העובד מעביד בין אנשים, הם לרוב שונים לחלוטין. בנוסף, הם נכתבים בגין עילות שונות בהתאם לנסיבות האישיות של כל מקרה ולכן, לא ניתן לבצע זאת על ידי "מיחזור" מכתבי התראה.

האם חובה לשלוח אותו לפני הגשת תביעה נגד המעסיק?

אין חובה לשלוח מכתב התראה ושליחתו נעשית בהתאם לנסיבות המקרה. ברוב המקרים, שליחת מכתב התראה לא מתבצעת בזמן שהעובד עדיין מועסק במקום העבודה, שכן העובד אינו מודעה להפרת הזכויות או לעיתים חושש ששליחת מכתב שכזה יכול לגרום לסכסוך עם מעסיקו. לכן, מקרים שבהם כבר התגלע סכסוך או שהעובד סיים את עבודתו הם מקרים "קלים" יותר משום שכבר התפרקו למעשה יחסי העבודה.

במקרים בהם העובד עדיין מועסק, יש לבחון בזהירות את שאלת הגשת מכתב ההתראה ואף רצוי להתייעץ עם עורך דין אשר יפנה אל המעסיק בצורה מעודנת יותר, על מנת להביא להקפדה על הזכויות. עם זאת, יש להבין כי שליחת מכתב התראה טרם נקיטת הליכים משפטיים בדיני העבודה, אינו מהווה עילה לפיטורים ובתי המשפט פעמים רבות הכריעו בשאלה זו לטובת העובד.

  • יש לציין כי כאשר מדובר בתביעה ייצוגית של עובדים כנגד מעביד, ישנה חובה לשלוח מכתב התראה למעביד וזאת לפני הגשת התביעה. הדבר נדון בהרחבה בתיק משפטי נגד חברת הוט:

"אמנם הדרישה לפנייתו המוקדמת בכתב של התובע המייצג או בא- כוחו לנתבע הפוטנציאלי, אינה בבחינת תנאי מפורש שהציב המחוקק להגשת בקשה לאישור תובענה ייצוגית. אולם, דרישה זו נובעת מחובתם ההדדית של צדדים לתובענה ייצוגית להתנהלות ראויה ולהגינות, השזורה כחוט השני במטרותיו ובהוראותיו של חוק תובענות יצוגיות, תשס"ו-2006 (להלן גם: החוק), ובתחולתן על הצדדים לתובענה הייצוגית ובאי-כוחם כאחד…. …פנייה מוקדמת מצידו של התובע המייצג לבעל הדבר וקיום מגעים ביניהם, בתום לב ובהגינות, ראויה היא, נכונה ומתבקשת, בראש וראשונה כדי לתת בידי המעסיק-הנתבע הפוטנציאלי, הזדמנות נאותה לתיקון המעוות כנגדו מתריע התובע המייצג, ושעליו בכוונתו להלין בבקשתו לאישור התובענה הייצוגית" (מקור: תיק ע"ע 12842-07-10).

מה צריך לכלול מכתב התראה בדיני עבודה?

מלבד האלמנטים הרגילים של מכתב התראה, יש לכלול אלמנטים אשר נוגעים לזכויות שהופרו, המקור החוקי לזכויות אלו, מהן הסנקציות שיכולות להיות מוטלות על המעביד, הערכה כספית של הפרות אלו וכן הערכה כספית של כל ההפרות.

באתר התראה ניתן להזמין מכתב התראה למעסיק במהירות וביעילות. פשוט הזינו את פרטיכם, פרטי המעסיק ואת נסיבות המקרה.

מכתבי התראה אשר מפרטים את העילות ואת האלמנטים הנכונים יכולים להביא לסיום הסכסוך על ידי תשלום המעביד לעובד את זכויותיו וזאת מבלי להיגרר לבית המשפט. יש להבין כי מלבד תשלום זכויות העובד, מעסיקים אשר אינם שומרים על חוקי העבודה מסתכנים ביצירת מוניטין רע ולכן, מכתב התראה שיבהיר למעסיק את הנזק שייגרם לו יכול להביא את הסכסוך לסיומו, מהר ככל האפשר.

עורך דין למכתב התראה למעסיק – האם באמת צריך? 

הצטיידות בעורך דין אשר מתמחה בתחום דיני העבודה היא קריטית, שכן יש צורך ראשי לסווג את ההפרה של הזכויות. עובד יכול לחשוב שהוא "רק" פוטר באופן לא חוקי ולנסות להתעמת במכתב עם מעסיק, אך זאת ללא ידיעה שהמכתב אמור להכיל רכיבים אחרים בשכר או דרישת פיצויים בעילה אחרת. עורך דין מקצועי יסווג את הבעייתיות וינסח את מכתה ההתראה באופן שיראה למעסיק שאין ברירה אחרת – או תשלום פיצויים או "גרירה" לבית המשפט.

בנוסף, עורך דין מומחה בדיני עבודה, מודע לניו אנסים והאותיות הקטנות של החוק, חישובים שונים שיש לבצע להפרשות הפנסיה וקופת הפיטורין, להלכות המשפטיות שנקבעו על ידי בתי המשפטים ואינם נמצאים בחוק וכיוצ'.

 

חשוב: המידע המוצג במאמר, הינו מידע כללי בלבד ואינו מותאם לנסיבות המקרה האישי. כל המסתמך עליו באופן בלעדי, ללא היוועצות עם עו"ד מוסמך, עושה זאת על דעתו האישית בלבד. צוות האתר לא יישא באחריות על נזק שנגרם כתוצאה מכך.

רוצה לשתף חבר\ה?

שלח בוואטסאפ
שתף בפייסבוק
שלח במייל

הזמנת מכתב התראה

זקוק\ה לייעוץ משפטי?

התקשר\י עכשיו לעו"ד אביתר כהן

זקוק\ה לייעוץ עורך דין?
כנס/י לבחירת שירות מתאים

או השאר\י לנו פרטים כאן למטה ונדאג שעו"ד ישוב אליך בהקדם

כתבות אחרונות